Poznaj moc warzyw i owoców: 5 pomysłów na ich kreatywne włączenie do posiłku

Specjaliści w zakresie żywienia zalecają, by warzywa oraz owoce spożywać przynajmniej 5 razy dziennie. Jeśli jednak należysz do grona tych osób, które w dzieciństwie krzywiły się na widok marchewki czy szpinaku, zalecenia dietetyków mogą Ci się wydać niewykonalne. Wbrew pozorom jednak, świat warzyw i owoców może być ekscytujący. I to jak!

 

Darujmy sobie dziś wyliczanie korzyści z regularnego spożywania warzyw i owoców. Bo że są pełne witamin i składników mineralnych, doskonale wpływają na trawienie, układ odpornościowy i dodają sił wszyscy doskonale wiemy. Bez zbędnego przynudzania więc – oto kilka pomysłów, jak „przemycić” je w codziennej diecie, by dostarczyć sobie nie tylko witaminek, ale i przyjemności. To ważne szczególnie na wiosnę.

1. Koktajle

Ostatnio panuje na nie prawdziwy szał. Smaczne, zdrowe i do przygotowania w kilka chwil. A co najważniejsze: wcale nie muszą być tylko owocowe (choć mogą). Wykorzystaj do ich przygotowania jarmuż, rukolę, szpinak czy… buraki. A jeśli wolisz bardziej pikantne aromaty, dobrym pomysłem jest również dorzucenie odrobiny chilli czy korzenia imbiru.

Jakieś konkretne propozycje? Koktajl ze szpinakiem, jabłkiem, bananem, limonką i odrobiną wody niegazowanej? A może różowo – zielona równowaga, czyli maliny plus jarmuż, jabłko, woda i odrobina miodu? Smakuje jeszcze bardziej ekscytująco, niż Ci się wydaje. A co najważniejsze, by przygotować takie cuda wcale nie musisz czekać na świeże produkty z bazarku. Do ich przygotowania możesz wykorzystać również np. mrożone owoce i warzywa Hortex. Dobre mrożonki wrzucone do blendera sprawią również, że koktajl będzie przyjemnie zmrożony.

2. Zupy – kremy

To propozycja, która do warzywnych i owocowych dań przekona nawet największych sceptyków. Zwłaszcza, że takie zupy jeść można nie tylko zimą, by rozgrzewały, ale również w środku lata. Przygotuj pyszny krem z buraka z serem kozim, dyniowy z imbirem i marchewką lub brokułowy, z bobu, z groszku… W każdej wersji można się zakochać!

3. Kolorowe surówki i sałatki

Kuszą już od pierwszych chwil – mieniąc się pięknymi kolorami. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do posiłku, ale również jako danie główne. Klasyczna grecka sałatka z fetą i czerwoną cebulą, brokułowa z selerem naciowym i orzechami? A może coś na słodko: sałatka owocowa, z Twoich ulubionych owoców? Wybór należy tylko i wyłącznie do Ciebie!

4. Soki

Warzywa i owoce w płynnej postaci to nie tylko pożywne koktajle. Możesz je sobie (i swoim bliskim) serwować również jako napoje do posiłków. Polecamy przede wszystkim ich samodzielne wyciskanie ze świeżych produktów – np. z owoców cytrusowych, jabłek, ale i marchewki czy buraka. Inna opcja to zakup soku 100%.

5. Pasty kanapkowe

Kromka razowego pieczywa, a na niej fantazyjna, kolorowa pasta warzywna? Czemu nie! Taka z bobu, soczewicy, buraków czy papryki doda wartości odżywczych Twojemu śniadaniu, przekąskom na imprezie dla znajomych czy lunchowi w pracy, a jedzenie jej będzie czystą przyjemnością.

Wiosna to doskonały moment na zmianę przyzwyczajeń kulinarnych. Wyjdź więc poza dotychczasowe schematy i polub się bardziej z warzywami i owocami. Twój organizm odżyje na nowo!

Zobacz też: